søndag den 25. juni 2017

Irland | Billund - Dublin - Clonmacnoise - Galway....

Så fik vi taget hul på vores spændende rundrejse i Irland. Rejsen havde været planlagt længe, så vi var selvfølgelig fulde af forventninger, da vi trillede ud af indkørslen kl. meget tidligt om morgenen, for at nå flyet i Billund.

Egentlig havde vi slet ikke haft Irland med i overvejelserne, da vi planlagde, hvor vores næste rejse skulle gå hen, men helt tilfældigt hørte jeg om en Game of Thrones excursion i Irland. B. er jo kæmpe fan af Game of Thrones, så det skulle helt klart undersøges hvad det var for en tur. Vi valgte dog turen fra, men havde fået øjnene op for Irlands smukke natur og spændende kultur, så rejsen blev booket.

Vi fløj med DAT - Danish Air Transport. Flyet viste sig at være et mindre fly af noget ældre dato, men alt fungerede perfekt og servicen ombord var uovertruffen, det skal de altså have...👍

I lufthavnen i Dublin blev vi hentet af vores chauffør Martin, og forlod straks derefter Dublin for at køre mod Galway ovre på vestkysten.

Ca. midtvejs mellem Dublin og Galway ligger klosterruinerne Clonmacnoise*. Klosterruinerne ligger smukt ved Shannon flodens bred. Det var jo nærmest et must see, når vi nu var på de kanter.

I forbindelse med ruinerne var der opført en nyere bygning, hvor der ud over café m.v. også var forskellige udstillinger. Da jeg så scenariet her, syntes jeg at manden i den grønne skjorte ligner en kendt dansker.
Hvem synes I han ligner?

(Jeg synes han ligner Erik Clausen)

Det var en speciel oplevelse at besøge Clonmacnoise. På én gang er det et smukt, fredfyldt og dramatisk sted, og da vi kørte derfra, var det med en form for ærefrygt i sindet, hvis man kan sige det på den måde.

Kort før spisetid var vi fremme ved hotellet i Galway, hvor vi spiste en dejlig middag og drak noget god irsk øl til. Det var ikke så ringe endda.

Traditionel irsk underholdning for alle pengene
Vi vil jo gerne have så meget som muligt med, når vi rejser, så vi havde billetter til Trad on the Prom ovre på nabohotellet. Trad on the Prom er et fantastisk show med keltisk musik og dans, nogen af Jer kender måske Riverdance og Lord of the Dance shows'ne, der har turneret verden rundt. Om man kan lide den type underholdning eller ej, så var det en kæmpe oplevelse med top-professionelle musikere og dansere.

Man må ikke tage billeder under showet, men det lykkedes at fange 5 af danserne i pausen, - ikke det bedste billede, men det er der *smiler*

Det er jo selvfølgelig altid bedst med sådan nogle oplevelser IRL, men her er et lille klip fra showet med en - efter min mening - smuk melodi spillet på Uileann pipe, som er en speciel irsk sækkepibe. Showet indeholdt rigtig meget forskelligt, og var ikke kun sådan noget "piberi" her *smiler*

Tilbage på hotellet rundede vi lige baren og fik en go'nat øl inden vi krøb til køjs.

*Clonmacnoise, en stor klosterruin ved floden Shannon. Clonmacnoise blev grundlagt af Sankt Ciaran i 545. Det var i 900-1000-t. et vigtigt lærdomssæde, som bl.a. førte årbøger, der er blevet en hovedkilde til tidens politiske og kirkelige historie. Ca. år 900 påbegyndtes en katedral med et berømt højt stenkors fra ca. 908. Efter år 1200 oplevede klostret en nedgang. Ruiner af adskillige kirker står i dag tilbage på stedet.